Sword and Shield

Gief reason for caring. Plix?

Säg mig, varför skall man bry sig om någon annan man inte har känslor för?
Altruism? Nej, altruism existerar inte, så vi får förutsätta att man i så fall tjänar på det.
Så man skall bry sig om någon för att tjäna på det...?
Det låter kanske ologiskt, men vi vänder på det. Hönan / Ägget-varianten.
Vad får en att bry sig om någon?
För att man förväntar sig att individen skall bry sig tillbaka?
Eller för att man helt enkelt får en egoboost av att göra något (obs. läs: illusion) altruistiskt?
Båda två sakerna handlar om att tjäna något.

Kontentan är att man bara bryr sig om någon, ifall man mår bra av att bry sig om den individen.

Så om någon man bryr sig om är otacksam i längden, och helt och hållet skiter i andras problem...?
Vad händer då?
Vad har man för moraliska rättigheter att skita i den individens mående?

Screw it I tell you.
Den gyllene regeln är så falsk att den blir sann.
"Behandla andra som du vill bli behandlad."
Mitt favoritordspråk. Av en enda anledning.
It works both ways.
"Andra vill bli behandlade, så som dom behandlar dig."
Så om någon är ett otacksamt svin, så kan man ju faktiskt göra personen till vilje och behandla den som den (bevisligen) vill.

Nej, jag är inte bitter. Och mitt toapapper är slut. -_-


Kommentarer
Postat av: Malin Pousette

Haha åhh tack Ted ;D Kul att höra i från dig, jag hoppas att du mår bra! :)

2010-05-28 @ 20:01:17
URL: http://www.malinpousette.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback